Vikthets

Aldrig har det väl tränats så mycket som nu och aldrig har det väl hetsas så mycket om vikten som nu? Det finns 700 olika dieter och minst lika många träningsformer. Inte konstigt att folk blir förvirrade och hamnar vid godishyllan istället. 
 
Men iaf. Jag ventilerade det här ämnet lite med Sprucie igår på tfn och jag kommer då fram till att jag pratar emot mig själv en del i det här. Jag tycker att man ska skita i de där siffrorna på vågen och istället känna efter hur man mår alternativt mäta sig och se sig i spegeln eller tänka på hur kläderna sitter MEN jag själv jagar de där magiska siffrorna; 55. Det är alltså vad jag drömmer om att väga och som jag sliter både på gymmet och i köket för att väga. Och varför gör jag då det?! Jag skiter ju i vad det står på vågen egentligen och nu har jag faktiskt inte vägt mig på flera månader förrän häromdagen och då hade det också hänt grejer så jag har helt enkelt en teori om det här. Att jaga något så dumt som siffror på en våg skapar stress så om man vill gå upp i vikt så ger det motsatt effekt och samma sak fast tvärtom om man då vill gå ner i vikt. Vilken fantastisk mening det där blev men ni förstår hur jag menar. Så mitt råd till alla vikthetsare där ute; släng vågjäveln åt helvete!!! Känn efter hur du mår istället. Om man nu känner att man mår bra och är nöjd med hur kläderna sitter och vad man ser i spegeln, varför ska man då förstöra allt det genom att ställa sig på en våg? Allt känns helt fantastiskt tills man ser en siffra man inte vill se och då börjar man genast må dåligt och ska hetsträna eller hetsbanta (eller båda förstås) eller tröstäta eller nåt annat dumt. Vi spenderar ju redan way too much time på att tycka illa om oss själva och syna oss för att hitta precis varenda liten skavank vi kan. Så dumt! 
 
(null)
Juni -17 vs Jan -18
 
En annan grej med den här hetsen är ju att folk börjar med att tex springa 7 dar i veckan eller börjar äta lchf och gör det tills de gått ner och fått deras gyllene siffror på vågen för att då sluta och gå tillbaka till deras "gamla liv". Sen står de som frågetecken och säger att inget funkar för nu har dom minsann gått upp allting igen! Ja, men självklart. Om du väger 80 kg och sen börjar hetsträna 7 dar i veckan och äter en särskild kost och går ner till 70 kg så är det ju just pga det du går ner de där kilona. Om du sen bara tar tre promenader i veckan och återgår till din gamla kosthållning så säger det ju sig självt att du kommer gå upp igen. Jag tycker inte att man måste vara raketforskare för det här men jag vet inte hur många ggr man hör sånt här. Så mitt andra råd till alla vikthetsare där ute; hitta nåt som funkar i vardagen och hela livet. Sätt inte upp som mål att träna 7 dar i veckan för det kommer du varken hinna eller orka en längre tid och uteslut inte tex kolhydrater om du vet att du inte kan (läs: vill) leva utan tex pasta. Folk gör det så krångligt. Träna det du tycker är roligt och ät så du blir mätt för annars orkar du inte träna iaf. (Jo, jag vet, lätt för mig att säga som inte går upp i vikt, den får man ju höra ett par ggr...)  Och om man inte alls vet vad man ska äta eller hur man ska träna för att leva sunt eller bygga muskler eller gå ner i vikt eller vad man nu vill så finns det ju mängder av dietister, kostrådgivare och personliga tränare både på gym, vårdcentraler och för att inte tala om all onlinecoaching så hjälp finns det att få för alla typer och det behöver inte kosta en förmögenhet heller. 
 
(null)
April -16 på "gammelgymmet"
 
Nu vill jag inte försöka framstå som varken dietist eller personlig tränare med det här inlägget för det är jag verkligen inte men ja, jag ventilerar ämnet lite bara kan man säga :) Nu ska veckans kyckling in i ugnen och kl 12 ska jag vara på mitt gamla gym och köra ett teknikpass med Johan. Jag har skolios och belastar snett vid tex böj och mark så jag får så jäklarns ont så nu ska vi se om han kan komma med några tips och trix för att belasta mer jämnt. Återkommer med resultatet :) Hej så länge!

Kommentera här: